2018-04-18 14:06Bloggpost

Sverigepremiären för det världsomspännande eventet Act in Space blir i Luleå

Första gången som eventet Act in Space arrangeras i Sverige blir det i Luleå med Arctic Business Incubator som värd.

Act in Space är ett internationellt arrangemang, ett så kallat fun-fieldhackaton, som ska få studenter och företag att intressera sig för rymdteknik.

- Det är första gången det händer i Sverige. Det är intressant att det händer och att det blir i Luleå, säger Sarah Gotthold, marknads- och kommunikationsansvarig på Arctic Business Incubator, ABI.

- Syftet är att göra det lite lättare att förstå sig på rymden. Det är bra om fler får upp ögonen för den rymdverksamhet och möjligheter som finns här i Luleå. Vi vill avdramatisera rymden och även uppmuntra fler kvinnor att intressera sig för det här området, säger Sarah Gotthold.

Samtidigt på fem kontinenter

Act in Space arrangeras samtidigt den 25-26 maj i 70 städer i 40 länder på fem kontinenter.

- Det blir en övning i att lära sig jobba med utmaningar och affärskoncept. Det kommer att ge effekter för framtiden. De som är med får verktyg för att utveckla sina affärer, säger Kristina Öhman, projektledare och affärsrådgivare på ABI.

Konkret går det till så att deltagarna under 24 timmar ska arbeta i team för att lösa olika utmaningar som företag och organisationer inom rymdindustrin har formulerat. I Luleå får 50 deltagare plats. De kommer att delas in i team på fyra personer i varje och välja en uppgift eller utmaning. Det kan till exempel handla om att skicka ut drönare från luftfarkoster, eller att styra acceleration och inbromsning hos en motor för att göra driften så effektiv och bränslesnål som möjligt.

Ska bli affärsidéer på marken

Gemensamt för de utmaningar som formulerats är att de tekniska lösningarna ska vara tillämpbara även på marken och utgöra grunden för affärsidéer som går att kommersialisera.

- Det är viktigt att tekniken kommer till bredare nytta här nere på jorden. Nya företag, både för regionen och för Sverige, kan komma ur det här, säger Kristina Öhman.

- Det här är inte till nytta bara för de som tillverkar satelliter. Även företag som inte är i rymdindustrin, kan använda tekniken i sina företag, säger Kristina Öhman.

Arctic Business Incubator är huvudman

Att det i Sverige blir just i Luleå beror på att Arctic Business Incubator i Luleå är huvudman för den nationella rymdinkubatorn Esa-Bic Sweden, där nybildade företag från hela landet ingår.

Efter övningen i Luleå utses en vinnare som får delta i den internationella finalen i Toulouse i Frankrike, The Toulouse Space Show den 27 juni.

Målgruppen för deltagande är studenter ifrån universitetet och entreprenörer från regionen. Man räknar med intresserade även från de andra orter som också har utbildning och forskning inom rymdteknik: Uppsala, Stockholm, Trollhättan, Linköping och Lund.

– Om vi är nöjda kan det bli fler städer i Sverige som är med nästa år, säger Kristina Öhman.

Arrangörer av Act in Space är den europeiska rymdorganisationen Esa och den franska rymdfartsmyndigheten Cnes med partners.

Av: Lennart Håkansson

Läs mer och anmäl dig här: www.actinspace.org