2014-08-27 14:01Nyheter

ABI Bolaget Resize Design utvald att ställa ut under Paris Design week

Resize Design ställer ut under Paris Design Week 6-13 september. Viktor Lindbäck, född 1991, har blivit utvald som en av de unga designers från hela världen vilka medverkar i utställningen ”now! le Off”.

Viktor Lindbäck har vunnit stor uppmärksamhet i Sverige med det innovativa och dekorativa förvaringssystemet Stockholm Line på pelare som spänns mellan tak och golv. Inga skruvar behövs och möblerna lämnar inga märken när man möblerar om eller flyttar. Nu hoppas Resize Design på internationellt genombrott.

Viktor brinner för smarta lösningar, vacker design och äkta hantverk, vilket genomsyrar hela Resize Design. Alla möbler tillverkas på ett snickeri där en betydande del av arbetet sker för hand i Viktors hemstad Skellefteå. Resize Design finns på plats och ställer ut med tre möbler under Paris Design Week.

Mer information om Paris Design Week, adress till utställningen och öppettider finns på Resize Designs nyhetssida: http://resizedesign.se/nyheter/

Om Viktor Lindbäck

Viktor växte upp i Skellefteå och redan som 8-åring började han rita möbler tillsammans med sin farfar som var ingenjör. Nyfikenheten och lusten att skapa har följt med honom sedan dess. Efter ett knappt läsår på KTH i Stockholm tog han beslutet att satsa helhjärtat på Resize Design.

I bostadsbristens Stockholm var han ofta tvungen att flytta. I många lägenheter saknades bra förvaring och som hyresgäst kan man inte skruva upp hyllor i väggarna hur som helst. Därför skissade Viktor fram en egen lösning som skulle vara snygg, enkel att ta med sig vid flytt och inte lämna några märken. Resultatet blev ett möbelsystem med svävande moduler som fästs på en pelare och de är så enkla att förflytta att man kan ta dem med sig i tunnelbanan, därav namnen Red Line, Green Line etc.

Viktor har mottagit flera priser för sina framgångar. 2013 belönades han som den främsta unga entreprenören i Sverige som gått från UF till AB och fick utmärkelsen Framtidens innovatör.

För mer information, högupplösta bilder eller produktlån till fotograferingar, kontakta Mia Bolin på TRES PR. Tel: 08–653 60 60, 070–983 88 55. Mail: mia@trespr.se

TRES PR | Kungsklippan 11a | STHLM | 08-653 60 60 | info@trespr.se | www.trespr.se