2012-02-08 08:39Nyheter

ABI:s inkubatorföretag Cellfab har blivit utvald till en av de 25 mest lovande nystartade miljöteknikbolag i Norden

Det är glädjande att vi har en sådan kvalité på företagen i Norra Sverige och utlysningen bekräftar den enorma potential och de mervärde den nya unika cellarmeringen har ur flera aspekter. Cellfab tog plats i inkubatorn i januari i år men har funnits med i Artic Business Incubators förinkubator då företaget tagit form sen drygt ett år tillbaka. Under förra året kom ABI:s alumniföretag Oricane på andra plats i tävlingen.

Nordic Cleantech Open är en tävling som identifierar, uppgraderar och synliggör de 25 bästa nystartade miljöteknikföretagen i Norden varje år, vilket granskas av experter i olika branscher, en jury bestående av 60 representanter från multinationella företag och riskkapitalbolag. Tävlingen går av stapeln för andra året i rad och både antalet och kvalitén på ansökningarna har i år ökat. Cellfab var ett de 25 miljöteknikbolag som valdes ut av 97 sökande i Norden.

Kort presenation av Cellfab, Sverige
Cellarmering är en ny, unik armeringsmetod för betong, asfalt och andra material. Cellarmering tillverkad av Cellfab förbrukar 75% mindre stål jämfört med traditionell armering. Cellarmering förstärker också strukturen och har en bättre tryck- och sprick fördelning. Metoden kan reducera arbetskraftskostnader med mer än 50%.

Läs mer om tävlingen och de utvalda här>

Läs mer om Cellfab här>

Läs om förra året då Oricane tog hem andraplatsen>