Markus Odevall är ny digitaliserings- och marknadsansvarig på Arctic Business. Rekryteringen är ett led i att möta det snabbt accelererade behovet av digitalisering som följer i corona-virusets spår.
Arctic Business har som uppdrag att stödja nystartade bolag med internationellt gångbara företagsidéer och basen i norra Sverige. Det ställer redan från början relativt höga krav på digitalisering som stödjer såväl hur bolagen kommunicerar internt som externt.
I spåren av corona-krisen har de behoven ökat mycket snabbt. Såväl stora mässor och konferenser som vanliga möten har ställts in. I vissa fall har de ersatts av digitala lösningar, medan flera av de stora mässorna helt utgått. Det här har stor påverkan på framför allt marknadsföringen och försäljningen för bolagen som Arctic Business stödjer.
För att möta de utmaningarna har man nu anlitat Markus Odevall, som får i uppdrag att leda arbetet med att stärka såväl de nystartade bolagens som Arctic Business egen digitalisering och marknadsföring.
- Marknaden har förändrats oerhört snabbt och ökat behovet av smart digitalisering. Det i sig skapar också nya möjligheter för innovativa start-ups. Samtidigt som jag önskar att bakgrunden var en annan, så ska det bli kul att jobba med den omställningen, säger Markus Odevall.
I uppdraget ingår bland annat att se över hur möten, utbildningar och workshops kan genomföras på distans, samt att stärka såväl Arctic Business egen som bolagens digitala marknadsföring och försäljning.
- I början av året såg det ut som att våra bolag skulle slå rekord i mässor och andra event i Sverige och resten av Europa. Med Corona-viruset tvärstannade allt, men nu satsar vi på att våra start-ups ska nå ut i andra former. Markus Odevall har helt rätt profil för det och vi är glada att han tar denna roll hos oss, säger Jens Lundström, vd på Arctic Business.
Odevall kommer närmast från en roll som affärsutvecklare på Tromb, samt har tidigare varit ledare och utbildare inom digital affärsutveckling, innovation och kommunikation för bland annat Piteå-Tidningen, Piteå kommun, Göteborgs-Posten och World Association of News Publishers.
Jens Lundström, vd, 070-667 84 98, jens.lundstrom@abi.se
Markus Odevall, digitaliserings- och marknadsansvarig, 070-521 99 11, markus.odevall@abi.se
Arctic Business hjälper entreprenörer utveckla extraordinära idéer med växande affärer nationellt och internationellt från norra Sverige. Sedan 2005 har Arctic Business jobbat med över 120 bolag som idag värderas till över 2 miljarder kronor och finns idag med personal i Luleå, Piteå och Skellefteå. Verksamheten ägs av Luleå Tekniska Universitets Holding, Norrlandsfonden, Region Norrbotten, Luleå kommun och Skellefteå Industrihus AB. Finansieras utöver ägarna av Vinnova, Piteå kommun och Framtidsbanken. Arctic Business äger också affärsängelfonden Arctic Ventures AB som investerar i nya inkubatorns nya bolag. Rymdinkubatorn ESA BIC Sweden leds av Arctic Business tillsammans med Uppsala Innovation Centre och Innovatum Trollhättan. Följ oss på LinkedIn!
Arctic Business hjälper entreprenörer utveckla extraordinära idéer med växande affärer nationellt och internationellt från norra Sverige. Sedan 2005 har Arctic Business jobbat med över 120 bolag som idag värderas till över 2 miljarder kronor och finns idag med personal i Luleå, Piteå och Skellefteå. Verksamheten ägs av Luleå Tekniska Universitets holdingbolag, Norrlandsfonden, Region Norrbotten, Luleå- och Skellefteå industrihus AB.