2018-01-10 08:15Pressmeddelande

​Fem nya exportbolag ska växa fram i norra Sverige

Nu ska fem nya startupbolag inom olika branscher få extra hjälp att få fart på sina affärer. Rekordmånga företag har sökt stöd hos ABI under hösten. De nya bolagen finns i Skellefteå, Luleå och Junosuando och jobbar bland annat med elhandel, internet of things och spel.

Totalt sökte 17 startups till Arctic Business Incubator inför den nya omgången. Av dessa har fem bolag valts ut och kommer under drygt två år att ingå i inkubatorn. De nya företagen är: Orch Star Studios och Elibot från Skellefteå, Online Marina och Thingwave från Luleå, samt Kolektivet från Junosuando utanför Pajala.

- Det har varit en intensiv höst på ABI. Vi märker både på bolagen vi har hos oss sen tidigare och på de som är på väg in att det finns stort driv och framtidstro i regionen, berättar Jens Lundström vd Arctic Business Incubator.

Det är en spännande blandning av start-ups som nu tar plats i ABI:s lokaler i Norrbotten och Västerbotten:

- Elibot AB Elmäklare med nytänk. Tjänsten är unik i sin utformning och medför att pris och kundservice optimeras. Alltid ett steg före konkurrenterna.

- Kolektivet AB producerar grillkol av hög kvalitet för en global marknad bestående av allt från konsumenter till stjärnkrogar.

- Online Marina Sweden AB har en sensorstyrd lösning som bland annat gör det enklare att boka, betala för båtplatser och hålla koll på båtar som slitit sig i stormar.

- Orch Star Studios AB spelstudio som producerar strategispel som kombinerar VR och med andra plattformar, som PC.

- Thingwave AB utvecklar en lösning baserat på Internet-of-Things, med smarta bergbultar som skapar säkrare och mer effektiv gruvdrift.

De fem bolagen visar på den bredd av nya och spännande bolag som växer fram i norra Sverige, där traditionell industri utvecklas parallellt med att exempelvis den växande spelbranschen.

- Det är en härlig blandning av idéer, alla har en sak gemensamt: potentialen att slå globalt. Innovation sker ofta i mötet mellan olika branscher och marknader eller mellan det traditionella och nya, så den här mixen av idéer och kompetenser är väldigt värdefull både för oss på ABI och bolagens utveckling, fortsätter Jens.

Arctic Business Incubator antar nya start-ups två gånger per år. Bolagen får utbildning och rådgivning, hjälp med rekrytering, samt tillgång till ett internationellt nätverk av investerare, affärskontakter, experter och talanger. Sedan starten 2005 har ABI antagit över 180 startups, däribland Behaviosec, Biocool, D-Flow Technology, Headbanger Lures, Netrounds, Pizza.nu och Satmisson.

För mer information, kontakta:
Håkan Pettersson, vd för Elibot, 070-363 28 70, hakan.pettersson@elibot.se

Hans L Johansson, vd för Kolektivet, 070-633 70 23, hans@kolektivet.se

Sebastian Westerholm, vd för Online Marina, 070-354 80 08, sebastian.westerholm@onlinemarina.se

Mattias Wiking, vd för Orch Star Studios, 070-347 38 57, mattias@orchstar.com

Jens Eliasson, vd för Thingwave, 070-222 40 74, jens.eliasson@thingwave.eu

Jens Lundström, vd för Arctic Business Incubator, 070-667 84 98, jens.lundstrom@abi.se

ABI är Sveriges Nordligaste företagsinkubator som operativt hjälper företagare att skapa tillväxt och värde i sina företag. Verksamheten ägs av LTU holding, Norrlandsfonden, Region Norrbotten, Luleå- och Skellefteå kommun och finansieras utöver ägarna av Vinnova och Framtidsbanken samt Kiruna kommun. Rymdinkubatorn ESA BIC Sweden leds av Arctic Business Incubator tillsammans med Uppsala Innovation Centre och Innovatum i Trollhättan.ABI stöttar idag 30 medlemsföretag och har ett flertal i startgroparna. Gilla oss på Facebook