2012-06-11 20:43Pressmeddelande

Första företaget i Skellefteå tar klivet ut och nytt tar plats i inkubatorn ABI

Det är Meva Innovation AB som lämnar inkubatorn ABI med flera nya affärer på gång, tryggad finansiering och mycket stor potential på marknaden. Det hela firades med en nyfiken skara över en lunch där Torbjörn Wahlberg berättade om planerna för Meva Innovation och tiden i inkubatorn. Meva Innovation marknadsför teknik för småskaliga kraftvärmeverk som förgasar och omvandlar biobränslen till el och fjärrvärme.

- Vi har efter ett långt utvecklingsarbete fått en ordentlig skjuts framåt med en väl fungerande teknik och en finansiering av bolaget så att hjulen nu kan snurra snabbare ut i världen, säger en nöjd Torbjörn Wahlberg som tillsammans med Håkan Holmberg är en av ägarna och grundarna av Meva Innovation AB. ABI önskade Meva lycka till med fortsättningen genom att överlämna en tavla med den symboliska sparken på, som ett minne från inkubator tiden.

Därefter var det dags för nästa företag Marine Performance med Mikael Johansson som nu tar klivet in i inkubatorn. Produkten heter Lift it up och är en akterdäcksmonterad båtlyft för vattenskotrar. Produkten testas idag av ett flertal kunder bland annat från kungliga motorskällskapet. Den primära marknaden är Sydeuropa och tillverkningen kommer att hamna i Skellefteå.

- Nu ska Lift it up skalas upp och produkten ska lanseras på den internationella marknaden. Vi ser att ABI ger oss ett bra stöd och rätt nätverk för att ta oss genom processen på bästa sätt, säger Mikael Johansson innovatör av Lift it up.

Jan Wicén vd på ABI ser stora möjligheter för både Meva Innovation och Marine Performance. – Meva har en fantastik produkt som ligger rätt i tiden, kopplat till miljö, ekonomi och tillgänglighet med en stor marknad. Med Lift it up får Skellefteå kontoret sitt första inkubatorföretag vilket känns spännande och som vi tror inom kort får fart på sina affärer, säger Jan vd ABI.

Som nytt inkubatorföretag får Mikael Johansson en specialtillverkad klocka med texten ”Time to market” som tickar extra högt för att påminna om att det är snabbt ut på marknaden som gäller.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jan Wicén, vd ABI Arctic Business Incubator AB Tel: +46 705 81 01 13
E-post: jan.wicen@a-b-i.se

Torbjörn Wahlberg, Meva Innovation AB Tel: +46 706 97 13 13
E-post: torbjorn.wahlberg@mevainnovation.com

Mikael Johansson, vd Marine Performance Tel: +46 706 05 69 79
E-post: mikael@marineperformance.se

ABI är Sveriges Nordligaste företagsinkubator som operativt hjälper företagare att skapa tillväxt och värde i sina företag. Verksamheten ägs av LTU holding, Norrlandsfonden, Längmanska företagarfonden, Luleå- och Skellefteå kommun och finansieras utöver ägarna av Innovationsbron Sverige. ABI stöttar idag 8 medlemsföretag och har dussinet i startgroparna.