2018-06-18 09:09Pressmeddelande

​Innovationskraften kokar i norr – nya bolag tar plats på ABI

Digitala kroppsmått, smart nätövervakning, spelstudio och slipad lösning för sportglasögon är några av de innovativa företagen från Skellefteå, Luleå, Boden och Kalix som nu tar klivet in i affärsinkubatorn Arctic Business Incubator, ABI.

Det bubblar av idéer och många hör av sig för att prata affärer. De är nyfikna och spanar på möjligheterna att dra igång egna företag. Något som avspeglar sig i hela regionen där ABI verkar, från Skellefteå i söder till Kiruna i norr. De sökande är från flera olika branscher med hög kvalitet och spännande idéer.

Totalt sökte 16 entreprenörer in denna omgång, sju stycken kom med nu. Till hösten kan nya söka in igen och strax över tio bolag tas in varje år.

Här är några av de nya bolagen:

- Mindforce Game Lab har utvecklat kvalitetsspel för mobil, som ska underlätta och hjälpa personer med olika diagnoser och medicineringar att motivera behandling för förbättrad hälsa och livsstil.

- Team Tools Sweden, affärssystem med kassasystem och betallösning som effektiviserar hantering av bland andra, föreningars redovisning för ökad lönsamhet och kontroll på ekonomisk situation".

- The Fit, utvecklar mobil kroppsskannerteknik som skapar 3d-avatarer med användarens kroppsmått för exakt storleksrekommendation och måttbeställning online.

- Triolith Entertainment, spelstudio med engagerande och innovativa mobilspel, som Megatroid.

Youzee, tillverkar clips för goggles, slipade efter kundens recept. Ersätter glasögon och linser i sporter som utförsåkning, skoteråkning, cross m.fl.

– Det är riktigt hög kvalitet på de som sökt in, vilket gjort det extra svårt att välja. De vi nu tagit in får 300 000 kr från start. Pengar de kan växla upp med annan finansiering så de snabbare kommer igång, säger en nöjd Jens Lundström, vd Arctic Business Incubator.

De nya bolagen finansieras direkt från start, genom investmentbolaget Arctic Venture Ett AB som förvaltas av ABI för att sen under upp två år få hjälp att vässa affärerna och gå ut på en internationell marknad och bygga team i sina bolag..

Arctic Business Incubator antar nya startups två gånger per år. Bolagen får utbildning och rådgivning, hjälp med rekrytering, samt tillgång till kapital och ett internationellt nätverk av investerare, affärskontakter, experter och talanger. Sedan starten 2005 har ABI antagit över 200 startups, däribland Behaviosec, Biocool, D-Flow Technology, Headbanger Lures, Kalix Teknik, Netrounds, Pizza.nu och Satmisson.

För mer information, kontakta:

Johan Schiller, Mindforce Game Lab, +44795 644 32 97, johanschiller@gmail.com

Patricia Karlsson, vd för Team Tools Sweden, +4670 210 47 43, patricia@teamtools.se

Lisa, Lindvall, vd för The Fit, +4673 087 90 19, lisa.lindvall@thefit.se

Magnus Söderberg, vd för Triolith Entertainment AB +4673 340 80 05, magnus.soderberg@triolith.com

Jan Larsson, vd för YouZee, +46910 369 15, janne@youzee.se

Jens Lundström, vd för Arctic Business Incubator, +4670 667 84 98, jens.lundstrom@abi.se

ABI är Sveriges Nordligaste företagsinkubator som operativt hjälper företagare att skapa tillväxt och värde i sina företag. Verksamheten ägs av LTU holding, Norrlandsfonden, Region Norrbotten, Luleå- och Skellefteå kommun och finansieras utöver ägarna av Vinnova och Framtidsbanken. Rymdinkubatorn ESA BIC Sweden leds av Arctic Business Incubator tillsammans med Uppsala Innovation Centre och Innovatum i Trollhättan. ABI stöttar idag 30 medlemsföretag och har ett flertal i startgroparna. Gilla oss på Facebook