2024-05-21 13:05Pressmeddelande

Lokal sängtillverkare banar väg för hållbar sömn med innovativ sänglösning - lansering på Stockholms nationalmuseum!

– Videung, en banbrytande startup från Skellefteå, introducerar en ny era av hållbarhet och komfort inom sängindustrin. Företagets modulsystem och engagemang för cirkulär ekonomi utmanar traditionella tillverkningsmetoder och förändrar hur vi ser på sängar. Med sikte inställt på Europa, satsar Videung på att revolutionera marknaden en säng i taget.

Vi vill förändra industrin och sätta stopp för slit-och-släng-mentaliteten, då varje person köper nio till elva sängar under en livstid. Videung tar sitt samhällsansvar och erbjuder en unik miljövänlig lösning utan att kompromissa med sömnkomforten," säger grundaren Patrik Sandhu Wilén.

Först ut i världen med ett nytt modulsystem
Videungs modulsystem består av utbytbara komponenter med en livslängd mellan 10 till 20 år. När en del behöver bytas ut, kan den enkelt sorteras för återvinning. Sängarna tillverkas av naturliga och återvunna material. Madrassens kärna består av naturlatex, vilket ger optimal komfort genom att anpassa sig efter kroppen. Tencel™ Lyocell, en miljövänlig textilfiber, används både som råmaterial och i tillverkningen för att skapa en slitstark, mjuk och fukttransporterande yta.

För att skapa en robust konstruktion använder vi laxknutning, en traditionell hantverksmetod kombinerad med modern teknologi. Träet kommer från norrländska skogar och materialet till premiummadrassen importeras från Europa. Monteringen sker hemma hos kunden.

Återvinningsbar till 94 procent!
Traditionella sängar är en av de mest använda möblerna i hemmet, men de hamnar ofta på återvinningscentralen när de har tjänat ut sin tid. Konstruktionen med olika material gör dem svåra att demontera och återvinna. Videung har därför tagit fram en säng som är återvinningsbar till 94 procent, med målet att nå 100 procent inom de närmaste åren.

All försäljning sker via videung.se - en månadslång provperiod!
Videung säljer sina sängar direkt till kunder online, vilket håller kostnaderna nere och gör premiumsängarna prisvärda. För att kunderna ska kunna uppleva den unika komforten, erbjuder företaget en månadslång provperiod. Videung har varit en del av Arctic Business inkubatorprogram sedan 2023 och söker nu kapital för att stödja sin expansion och mission att förändra sängindustrin.

Skellefteåbon - Patrik Sandhu Wilén
År 2019 växte Videung fram som Patriks livs syfte: att ge världen den bästa sömnupplevelsen någonsin, med utgångspunk från Skellefteå - en säng i taget!

Pressbilder: Kopiera länken nedan i din webbläsare: Tas bort inom 10 dagar. https://www.dropbox.com/scl/fo/p7pps63ylxdws727veqer/ALJ8- qdm8MuezYA0EE0Cx04Q?rlkey=batpo7kme2gr3a3zv9kmwwdts&st=pnhbdvfz&dl=0

Kontakt: Frågor besvaras via E-post eller telefon.

Patrik Sandhu Wilén:
psw@videung.se

Mia Wallmark Nylund:
mia.wallmark@abi.se

Arctic Business hjälper entreprenörer utveckla extraordinära idéer med växande affärer nationellt och internationellt från norra Sverige. Sedan 2005 har Arctic Business jobbat med över 180 bolag som idag värderas till över två miljarder kronor. Vi finns idag med personal i Luleå, Piteå och Skellefteå på respektive science park. Verksamheten ägs av LTU Holding, Norrlandsfonden, Region Norrbotten, Luleå kommun, Skellefteå Industrihus AB och Piteå kommun.

Emma Hansson
Head of Incubator & Sr Business Advisor