2022-12-15 06:55Pressmeddelande

Medtechbolaget Curest från Luleå tar in kapital och kompetens

Medtechbolaget Curest från Luleå meddelar att de har avslutat en framgångsrik investeringsrunda på 8 MSEK med nya strategiska investerare. Dessa medel kommer att användas för att fortsätta utvecklingen och kommersialisering av bolagets digitala rehabmetoder.

Curest meddelar idag att bolaget har stängt en investeringsrunda där investmentbolagen Fort Knox från Umeå och Saminvest samt delar av befintliga delägare har investerat.

Styrelseordförande Britta Stoltz-Lundström säger: "Vi är glada över att ha stängt denna investeringsrunda och ser fram emot att fortsätta utveckla våra innovativa lösningar inom fysioterapi med hjälp av dessa investeringar."

VD Emil Lilja tillägger: "Detta är en viktig milstolpe för oss på Curest och vi ser fram emot att fortsätta vårt arbete med att förbättra fysioterapiupplevelsen för patienter och sjukvårdspersonal. Med dessa medel kommer vi att kunna fortsätta att utveckla våra innovativa rehabmetoder och nå ut till fler människor som behöver vår hjälp."

Curest har under de senaste åren gjort stora framsteg inom utveckling av nya rehabmetoder och har flera spännande projekt på gång. Under 2023 breddas erbjudande med lansering av en tjänst direkt mot patienter som gör det möjligt att genomföra rehabilitering utan fysisk kontakt med vården. Parallellt pågår flera forskningsprojekt och lansering av Curests digitala rehabmetoder ut i Europa tillsammans med samarbetspartners.

Markus Olsson från Fort Knox säger: "Vi är imponerade av Curests framsteg inom fysioterapi. E-hälsa är ett spännande och snabbt växande område och vi ser mycket fram emot att följa bolagets utveckling och bidra till dess framgång.”

Om Curest

Curest grundades i Luleå 2020 och förenar hälsa och sjukvård med modern teknik. Bolaget har under perioden 2020 – 2022 varit antagna till inkubatorprogrammet på Arctic Business där de får stöd med såväl rådgivning som finansiering för att utveckla företaget och produkt. Curest vill tacka Arctic Business med rådgivare Christian Adlerborn för stödet under perioden.

För mer information, vänligen kontakta:

Emil Lilja, vd på Curest, 072-050 67 37 eller emil@curest.se.
Britta Stoltz-Lundström, 070-512 20 35 britta@curest.se

Arctic Business hjälper entreprenörer utveckla extraordinära idéer med växande affärer nationellt och internationellt från norra Sverige. Sedan 2005 har Arctic Business jobbat med över 170 bolag som idag värderas till över två miljarder kronor. Vi finns idag med personal i Luleå, Piteå och Skellefteå på respektive science park. Verksamheten ägs av LTU Holding, Norrlandsfonden, Region Norrbotten, Luleå kommun, Skellefteå Industrihus AB och Piteå kommun.