2020-05-13 08:00Pressmeddelande

Noah - mobilappen som ska stärka Sveriges självförsörjningsgrad

I Sverige kan vi själva producera hälften av vår mat och våra livsmedelslager skulle bara räcka i någon vecka vid en större kris, vilket aktualiserats i samband med utbredningen av corona-viruset. Noah vill bidra till att Sverige får fler och större lokala producenter genom teknik som gör att konsumenter kan handla lokala råvaror direkt från exempelvis lantbruk och fiskare.

Det ökade fokuset på hållbarhet har inneburit att konsumenter ställer högre krav på att veta var och hur maten producerats, samt vilken miljöpåverkan den har. Många vill också handla lokalt, vilket till viss del märks på utbudet i butik. Utöver det har kraven på ökad självförsörjandegrad och bättre lagerhållning blivit högaktuella i spåren av corona-viruset och covid-19.

Samtidigt finns skäl för optimism. Redan idag finns många mindre matproducenter i Sverige, förutom lantbruk bland annat fiskare, bärproducenter och rökerier. Totalt står 80 procent av landets producenter för mindre än 20% av den totala mängden livsmedel. Genom att göra det enklare för konsumenter att handla från exempelvis lantbruk i deras närhet hoppas Noah skapa jordmån för mindre aktörer att växa.

Idén föddes av Linda och Anders Viljeros från Luleå, som lämnade chefsjobb med fokus på logistik inom stora industrier för att satsa på bland annat Vineyard Event och Konferens.

- För ett år sedan sökte jag och Anders lokala råvaror till vår restaurang Villgot, men det var en större utmaning än förväntat. För oss som kommer från en annan bransch kändes det obegripligt att det var så svårt att hitta lokala matproducenter och tillgängliga råvaror. Vi kände att vi hade rätt verktyg och erfarenheter för att hitta en lösning, så vi bestämde oss för att satsa på det, berättar Linda Viljeros.

Insikterna har mynnat ut i en ny marknadsplats, som fått namnet Noah. Genom en mobilapp kommer konsumenter enkelt att kunna hitta och handla färska och lokalproducerade råvaror, samt producenter att kunna utöka sin lokala marknad och behålla en större andel av intäkterna. På så sätt hoppas Noah att efterfrågan på lokal mat ska öka och Sverige ska bli mer självförsörjande.

Just nu knyter de till sig matproducenter, samt står redo att inom lansera en första app till ett urval av testanvändare. Officiell lansering beräknas till andra halvan av 2020, men det går redan idag att besöka webbplatsen och anmäla intresse.

Noah är ett av de företag som antagits till inkubatorprogrammet på Arctic Business, där de nu får stöd såväl med rådgivning som med finansiering.

- Även bra idéer behöver rätt tajming. Noah var ett spännande bolag från början, med deras kombo av ny teknik, lokal mat och hållbarhetsfokus. Deras potential har vuxit ännu mer i takt med det ökade behovet av självförsörjning och den snabbväxande folkrörelsen för att främja det lokala, säger Christian Olsson, affärsrådgivare på Arctic Business.

För frågor kontakta, var vänlig kontakta:

Linda Viljeros, medgrundare av Noah, 070-330 97 77, linda@noah-food.com

Christian Olsson, affärsrådgivare på Arctic Business, 070-476 22 60, christian.olsson@abi.se

Arctic Business hjälper entreprenörer utveckla extraordinära idéer med växande affärer nationellt och internationellt från norra Sverige. Sedan 2005 har Arctic Business jobbat med över 120 bolag som idag värderas till över 2 miljarder kronor och finns idag med personal i Luleå, Piteå och Skellefteå. Verksamheten ägs av Luleå Tekniska Universitets Holding, Norrlandsfonden, Region Norrbotten, Luleå kommun och Skellefteå Industrihus AB. Finansieras utöver ägarna av Vinnova, Piteå kommun och Framtidsbanken. Arctic Business äger också affärsängelfonden Arctic Ventures AB som investerar i nya inkubatorns nya bolag. Rymdinkubatorn ESA BIC Sweden leds av Arctic Business tillsammans med Uppsala Innovation Centre och Innovatum Trollhättan. Följ oss på LinkedIn!