2019-06-05 10:01Pressmeddelande

​Nytänkande industri-innovationer lockar internationell publik

Smörjmedel för att minska friktion, ergonomiska kedjehjul med utbytbara komponenter, centimetersäkert positionssystem och effektivisering av järnvägssystemen. Ja, det kan vara några av innovations-Sveriges nya genomslag.

Under några dagar har Skellefteå Kraft Arena förvandlats till en inspirerande tech-bubbla. Den internationella konferensen Energy Confusion har lockat allt från makthavare och beslutsfattare till investerare, företagsledare och innovatörer. Syftet är att diskutera och skapa smarta energilösningar för en hållbar framtid. Arctic Business Incubator finns på plats med flera nya startup-bolag.

Sol-Ionic är ett av bolagen, med ursprung i Luleå Tekniska Universitet. De har kommit på ett helt unikt smörjmedel för att minska friktion och nötning i till exempel motorer och turbiner. Hemligheten är ett världsunikt recept med joniska vätskor. Oleg Antzutkin är en av grundarna.

-Just nu fokuserar vi mycket på vindkraftsturbiner, men vi ser också stora möjligheter inom rymdindustrin. Vi söker nu rätt partner för att börja göra piloter, säger Oleg.

En av de mer erfarna på mässan än Peter Carlsson, grundare av Northvolt och en av talarna. För några år sedan lämnade han toppjobbet som inköps- och logistikchef på Tesla och sedan dess har han bland annat engagerat sig en hel del i olika Startup-bolag.

-För mig är det viktigt att personen bakom har ett driv och en förmåga att bygga team. Det behövs passionerade ledare som kan ta sig igenom olika “nära döden upplevelser” som garanterat dyker upp för dessa bolag, säger Peter Carlsson.

Hans bästa tips för nya startups är att först bygga en produkt och visa att det faktiskt fungerar. Sedan är det viktigt att hitta bra kunder som stöttar idén och som är redo att investera när allt är i rullning.

-Mitt sista tips är att visa en tydlig progression och utveckling i bolaget. Om intresserade investerare följer dig i ett halvår vill de se en kurva som pekar uppåt, avslutar Peter Carlsson innan han måste rusa vidare till nästa punkt i programmet.

Ett annat intressant bolag är WideFind. De är ett internet of things-företag som erbjuder exakt positioneringsteknik, framförallt för industrier och gruvor, där den typen av information kan vara livsavgörande. Kristoffer Ödmark är en av grundarna:

-Tänk dig ett uppskruvat google maps som ger exakt information i realtid om vart olika fordon och uppkopplade objekt befinner sig. Vi kan också styra samt stänga av uppkopplade maskiner och fordon.

De har några riktigt stora företag på gång som de börjat samarbeta med.

-Jag kan inte säga mer än så, men du får ju gissa om du vill. Det finns inte så många stora företag inom gruvindustrin i Sverige, säger Kristoffer Ödmark.

Ett företag som nyligen prisats för sin innovation är Nordic Quick Systems. På Piteå Näringslivsgala blev de Årets Startup och nyligen vann de pris för bästa pitch under Arctic Business Demo Day. De har kommit på ett smart kedjehjul som sänker underhållskostnaderna, minskar riskerna och ökar effektiviteten i produktion. Deras huvudsakliga kundgrupp är industrier som massa- och pappersbruk, sågverk och värmeverk.

-Nästa steg för oss är att säkra investeringar för att kunna anställa mer folk och sälja produkten. Än så länge har vi bara fått positiv respons, säger Nicklas Jadinge som är en av grundarna.

Den gemensamma nämnaren för allt som händer under taket för Energy Confusion 2019 handlar om hållbar industri och ett viktigt spår är järnvägsindustrin. SCMT Group i Luleå jobbar med en innovation på just det områden. Amin Mazraeh berättar:

-Vi vill förbättra säkerheten och underhållskostnaderna för alla aktörer inom järnvägsindustrin. Det måste bli mer pålitligt och vi använder en teknik som i realtid övervakar hela systemet, allt från hjulen på vagnarna till rälsen de åker på.

Nästa steg för Amin Mazraeh är att hitta samarbetspartners som vill testa deras lösning för att sedan ta steget ut på den globala marknaden.

Allt från smörjmedel till rena teknikbolag. Så sammanfattar Jens Lundström, VD för Arctic Business Incubator, de bolag som de har på plats.

-Vi har en otrolig bredd och bra kvalitet. Det här är bara början för en fantastisk resa för norra Sveriges framtida energiinnovationer, säger Jens.

Kontaktuppgifter till bolagen:

Sol-ionic, www.sol-ionics.com, Oleg Antzutkin, +4673 066 21 97

WideFind, www.widefind.se, Kristoffer Ödmark, +4670 391 10 38

SCMT group, scmtgroup.com, Amin Mazraeh, +4672 941 16 48

Nordic Quick System, www.nordicquicksystems.com, +4670 397 56 18

Vi är Sveriges Nordligaste företagsinkubator som operativt hjälper företagare att skapa tillväxt och värde i sina företag. Verksamheten ägs av LTU holding, Norrlandsfonden, Region Norrbotten, Luleå- och Skellefteå industrihus AB och finansieras utöver ägarna av Vinnova, Piteå kommun och Framtidsbanken. Arctic Business Incubator äger också affärsängelfonden Arctic Venture AB som investerar inkubatorns nya bolag. Rymdinkubatorn ESA BIC Sweden leds av Arctic Business Incubator tillsammans med Uppsala Innovation Centre och Innovatum i Trollhättan. Vi stöttar idag 25 medlemsföretag och tar in ca 10 nya startup bolag varje år. Gilla oss på Facebook