2018-12-12 08:07Pressmeddelande

​Nytt bolag från Piteå kyler industrin med rymdteknik

Bolaget heter Centropy AB och har utvecklat en ny och effektiv kylteknik för elektronisk utrustning som processorer, kraftelektronik eller laserdioder men lämpar sig även inom andra områden. Bolaget har sitt säte i Piteå och ska nu utvecklas vidare tillsammans med Arctic Business Incubator och ESA BIC Sweden, den svenska rymdinkubatorn med särskilt stöd för nya tekniklösningar från och till rymdbranschen.

Det är Jesper Eman och Magnus Edin som tillsammans med LAMA Förvaltning AB tagit affärsidén framåt och nu startat bolaget Centropy. Tekniken möjliggör effektivare kylning med komponenter som både kräver betydligt mindre utrymme och är lättare än befintlig kylteknik. Det gör att affärsområdet för tekniken är stor och applicerbar även inom exempelvis fordonsbranschen.

- Det känns otroligt bra att vi nu får den här supporten och möjligheten att ta den här idéen framåt. Vi har grunnat länge på hur vi på bästa sätt kan köra igång, för vi tror stenhårt på det här, säger Jesper Eman, vd på Centropy.

Hittills har 18 startup-bolag antagits till ESA BIC Sweden och fler väntas ta plats. Några har hunnit lämna efter de två år som erbjuds. De som tagit klivet ur är Unibap, Geografiska informationsbyrån, Gemometrics för att nämna några som lyckats.

– Vi ser fram emot att få supporta dem med alla våra resurser. Det här är ett nytt sätt att kyla på som vi tror har stor marknadspotential och kan göra nytta inom många olika områden, säger Göran Carlson, affärsrådgivare Arctic Business Incubator.

De startup-bolag som antas till den nationella rymdinkubatorn ESA BIC Sweden som ABI ansvarar för får en halv miljon kronor var till produktutveckling samt upp till två års affärs- och teknisk rådgivning via de industripartners som ingår. ESA BIC Sweden syftar till att öka det kommersiella nyttjandet av positioneringsteknologi, satellitdata och/eller patent som utvecklats via Europeiska rymdorganisationen, ESA.

Fakta om Centropy
Centropy AB utvecklar ny kylteknik för i första hand elektronisk utrustning som processorer, kraftelektronik eller laserdioder. Genom att nyttja egenskaperna hos extremt värmeledande kolbaserade material på ett nytt och effektivt sätt kan kylsänkor och värmeväxlare krympas avsevärt i jämförelse med nuvarande metalliska lösningar. Detta ger kunderna nya möjligheter att tillverka både mindre, lättare och mer högpresterande elektronisk utrustning som i sin tur kan användas i exempelvis fordon, flygplan, medicinsk utrustning eller konsumentelektronik.

Kontakt: Jesper Eman, vd, +4670 247 94 86

ESA BIC Sweden
Rymdinkubatorn ESA BIC Sweden tar in ca åtta startup-bolag varje år. Dessa erhåller stöd och rådgivning vid någon av de tre inkubatorerna; Arctic Business Incubator, Uppsala Innovation Centre och Innovatum i upp till två år. De får bland annat tillgång till teknisk support via ett nätverk av industripartners, samt finansiering med 50 000 Euro för att utveckla sin innovation. Syftet med rymdinkubatorn är att öka användandet av rymdteknik i nystartade bolag. Det finns för närvarande 16 ESA Business Incubation Centres (ESA BIC) i över 12 europeiska länder. ESA BIC Sweden genomförs med stöd av European Space Agency (ESA), Vinnova och Rymdstyrelsen. www.esa-bic.se

Kontakt: Jens Lundström, Manager, +4670 667 84 98 eller Göran Carlson, affärsrådgivare, +4670  328 77 88