2023-05-30 06:48Pressmeddelande

SaaS-bolaget Aimplan från Skellefteå säkrar finansieringsrunda i Silicon Valley

Från vänster: Ben Halvorsen, Erik Lidman, Niclas Falkman och Emil Eklund.

Aimplan AB är en leverantör av SaaS-lösningar för förbättrad ekonomisk planering, prognos och rapportering baserat på Power BI, den världsledande plattformen för beslutsstöd från Microsoft. Bolaget meddelade idag att man framgångsrikt avslutat en finansieringsrunda för fortsatt utveckling och tillväxt. Rundan leddes av Born Capital, ett riskkapitalbolag baserat i Silicon Valley med fokus på marknaden för CFO-tech. Förutom Born Capital fortsätter befintliga ägare att investera såsom tex Kokai Holding AB och Arctic Ventures AB.

Aimplan påbörjade för drygt ett år sedan utvecklingen av sin mjukvara. Systemet gör det möjligt för företag att bättre prognostisera, planera och simulera framtida scenarier. Inte minst nu i en orolig omvärld är detta viktigt. Bolaget är en Microsoft ISV-partner samt medlem av Microsofts program för startups kallat Founders-Hub.

Investeringen möjliggör fortsatt utveckling av den unika SaaS-plattformen tillsammans med kunder och partners, men framför allt kommer företaget satsa på marknadsföring och försäljning för att expandera sin närvaro på marknaden. Företaget är entusiastiskt över möjligheten att expandera globalt och fortsätta leverera exceptionellt kundvärde till sin växande kundbas.

"Vi är glada över att ha säkrat denna finansiering för att driva företagets nästa tillväxtfas. Vi ser ett momentum på marknaden med ett stort intresse från nya potentiella kunder och nya försäljnings- och implementeringspartners", säger Aimplans VD, Erik Lidman.

Wouter Born, VD för Born Capital, säger "Vi ser en stor möjlighet för Aimplan att leverera stort kundvärde och dra nytta av framgången för Microsoft Power BI. Vi är glada över att vara en del av deras tillväxtresa och ser fram emot att arbeta med teamet från Aimplan"

För mer information om Aimplan och dess FP&A-lösningar www.aimplan.com

Kontakt: Erik Lidman, Aimplan VD, linkedin.com/in/eriklidman, +46 70 210 2668

Om Aimplan

Aimplan är en leverantör av nästa generations Financial Planning and Analysis (FP&A) SaaS- och mjukvarulösningar som utvidgar Microsoft Power BI. Aimplan gör det möjligt för organisationer att förbättra sin planering, prognostisering, finansiella rapportering och hantering av masterdata genom att utvidga sina befintliga Power BI-modeller. För mer information, besök www.aimplan.com

*Aimplan är under perioden 2022 – 2024 antagna till inkubatorprogrammet på Arctic Business.

Arctic Business hjälper entreprenörer utveckla extraordinära idéer med växande affärer nationellt och internationellt från norra Sverige. Sedan 2005 har Arctic Business jobbat med över 180 bolag som idag värderas till över två miljarder kronor. Vi finns idag med personal i Luleå, Piteå och Skellefteå på respektive science park. Verksamheten ägs av LTU Holding, Norrlandsfonden, Region Norrbotten, Luleå kommun, Skellefteå Industrihus AB och Piteå kommun.