2019-01-29 08:00Pressmeddelande

​Sex nya startups i norr börjar resan ut i världen

Det kokar av innovation i norr – nu startar sex nya startup-bolag i norra Sverige. Det handlar om nya dataspel, enklare hantering av kedjehjul, smarta styrsystem till industrirobotar, järnvägsövervakning, ny kylteknik för elektronisk utrustning samt underlätta leverans av produkter till rymden. Det är vad de sex innovativa företagen i Skellefteå, Piteå, Luleå och Kiruna nu ska utveckla vidare tillsammans med Arctic Business Incubator.

Under november och december sökte 14 bolag in till ABI. Av dessa har nu sex bolag tagits in. Alla bolagen får 300 000 kr direkt från starten via affärsängelbolaget Arctic Ventures Ett AB som förvaltas av ABI. De kommer under två år tid att få hjälp med ytterligare finansiering, vässa affärerna och gå ut på en internationell marknad. Nästa möjlighet att söka in är i maj 2019.

Här är de nya startupbolagen:

- Centropy AB i Piteå har utvecklat en ny och effektiv kylteknik för elektronisk utrustning som processorer, kraftelektronik eller laserdioder men lämpar sig även inom andra områden. Tänkta kunder finns både på jorden och i rymden.

- DANS Control AB i Luleå vill revolutionera det sätt industrin använder sig av automations och kontrollsystem. Med deras lösning från forskning vid Luleå Tekniska Universitet blir styrsystem mer självständiga, effektivare och smidigare än befintliga system och kan styra allt på ett fabriksgolv, exempelvis robotar, sensorer och maskiner.

- Flat Tail Studio AB i Skellefteå utvecklar ett multiplayerspel där spelarna får använda sin kreativitet, karaktärernas unika färdigheter, samarbete och taktisk slughet för att överlista motståndarlaget. Bakom spelidén står Tobias André, en av Sveriges snabbast växande influensers på Youtube med över 800.000 följare på sin kanal BikiniBodhi.

- Nordic Quick Systems AB i Piteå har utvecklat ett kedjehjuls-koncept som ökar säkerheten och ökar effektiviteten genom minskat underhåll av tunga kedjetransportörer.

- PASQ AB i Kiruna ska hjälpa små och medelstora företag att certifiera produkter så de lättare kan bli leverantörer till rymdindustrin. Idag finns det ingen enkel lösning för detta. Det krävs rymd-expertis och en rad tester behöver utföras, vilket gör det hela komplicerat, tidskrävande och ofta väldigt kostsamt.

- SCMT Group AB i Luleå ska förbättra säkerheten, tillförlitligheten och underhållskostnaderna för aktörer inom järnvägsindustrin med hjälp av en teknik som i realtid övervakar järnvägskomponenter som hjul, räls m.m.

– Det är otroligt spännande att det är en sådan bredd bland de nya bolagen men också att de har team från andra delar av Sverige som väljer att etablera sina startups här i Norr, säger Jens Lundström, vd Arctic Business Incubator.

Vidare får teamen i bolagen utbildning och rådgivning, hjälp med rekrytering, tillgång till kapital och ett internationellt nätverk av investerare, affärskontakter, experter och talanger. Sedan starten 2005 har ABI antagit över 250 startups, däribland Behaviosec, Biocool, D-Flow Technology, Headbanger Lures, Kalix Teknik, Netrounds, Pizza.nu och Satmisson.

För mer information, kontakta:

Jesper Eman, vd för Centropy AB, +4670 247 94 86

Sandeep Patil, vd för DANS Control AB, +4670 561 84 73

Daniel Wilén, styrelseordförande för Flat Tail Studio AB +4670 692 10 79

Nicklas Jadinge, vd för Nordic Quick System AB, +46 70 397 56 18

Amin Mazraeh, vd för SCMT group AB, +4672 941 16 48

Emil Vinterhav, vd för PASQ AB, +46 70 555 18 69

Jens Lundström, vd för Arctic Business Incubator AB, +4670 667 84 98

ABI är Sveriges Nordligaste företagsinkubator som operativt hjälper företagare att skapa tillväxt och värde i sina företag. Verksamheten ägs av LTU holding, Norrlandsfonden, Region Norrbotten, Luleå- och Skellefteå kommun och finansieras utöver ägarna av Vinnova och Framtidsbanken. Rymdinkubatorn ESA BIC Sweden leds av Arctic Business Incubator tillsammans med Uppsala Innovation Centre och Innovatum i Trollhättan. ABI stöttar idag 25 medlemsföretag och har ett flertal i startgroparna. Gilla oss på Facebook