2012-05-29 16:21Pressmeddelande

Tannak lämnar nu inkubatorn ABI

Idag firades det med utsparkstårta då Tannak nu säkrat sin finansiering, fått sina första kunder och nu får möjlighet att lansera sin produkt full ut. Produkten används till djurspårning och heter Herdview. Inlandsinnovation har gjort en av sina första investeringar i Tannak under våren vilket nu gör det möjligt att ta produkten ut på världsmarknaden.

Produkten Herdview™ tar kontroll över renhjorden eller andra djur som behöver spåras. Med Herdview kan man identifiera och spåra enskilda renar och grupper av renar med modern teknologi. Hjorden övervakas på distans och man kan snabbt se om renarna uppehåller sig i farliga eller olämpliga områden så att åtgärder kan sättas in. Tids- och kostnadskrävande arbete med bil, skoter, motorcykel eller helikopter kan minskas och övervakningen sker via Internet.

Företaget grundades 2007 av Karin Kuoljok och Susanne Spik som ett år senare kom till ABI för att få hjälp med kommersialiseringen. Företaget drivs idag av grundarna Karin och Susanne tillsammans med vd Ola Lundberg som tillträdde under 2011 och som arbetat med spårningsprodukter de senaste 10 åren.

En av de första kunderna är ett rensköteselföretag från Raedtievaerie Sameby som beställt produkterna för spårning av sina renar och beräknas vara igång under hösten 2012.

– Det är kul att vi nu fått ihop vårt team och får möjlighet att lansera produkten fullt ut, även utanför Sverige, säger grundarna i Tannak Karin Kuoljok och Susanne Spik.

- Att nu få önska Tannak lycka till med fortsättningen känns glädjande och vi är mycket glada att vi har ännu ett företag på rätt väg, säger en nöjd Jan Wicén, vd ABI.

Sju företag har nu gjort sin resa hos Arctic Business Incubator; de övriga är Mobizoft, Netix, CVK, Oricane, Behaviosec och D-Flow Technology. ABI  stöttar idag 10 medlemsföretag och har dussinet på väg in. Alla med innovativa produkter och tjänster för den internationella marknaden.

Arctic Business Incubator är Sveriges Nordligaste företagsinkubator som operativt hjälper företagare att skapa tillväxt och värde i sina företag. Verksamheten ägs av LTU holding, Norrlandsfonden, Längmanska företagarfonden, Luleå- och Skellefteå kommun och finansieras utöver ägarna av Innovationsbron Sverige.

För mer information, kontakta:

Jan Wicén, VD Arctic Business Incubator

Tel: 070-581 01 13

Ola Lundberg, VD Tannak

Tel: 070-588 31 18

ABI är Sveriges Nordligaste företagsinkubator som operativt hjälper företagare att skapa tillväxt och värde i sina företag. Verksamheten ägs av LTU holding, Norrlandsfonden, Längmanska företagarfonden, Luleå- och Skellefteå kommun och finansieras utöver ägarna av Innovationsbron Sverige. ABI stöttar idag 9 medlemsföretag och har dussinet i startgroparna.