2018-05-30 09:54Pressmeddelande

Team från universitet i Luleå vinner affärstävlingen ActinSpace och representerar Sverige i finalen

Det vinnande teamet som kallar sig Gasltu består av fem doktorander från Luleå Tekniska universitet. De kommer representera Sverige i den internationella finalen som går i Toulouse, Frankrike. ActinSpace syftar till att vaska fram nya affärsidéer baserade på utmaningar och teknik framtagen för rymden. Finalen blir på The Toulouse Space Show där alla nationella vinnare från 40 länder samlas för att utse den slutliga vinnaren.

Nio deltagare bildade två team som tävlade. De hade valt utmaningar som ESA, European Space Agency och Airbus tagit fram. Den ena handlar om att analysera och komprimera data och vinnarna har utvecklat ett sätt att med hjälp av drönare samla in data för jordbruk och hälsa.

- Det har varit otroligt kul och full fart. Att få jobba med utmaningar som kan bli något på riktigt känns bra. Vi har kört på hela natten för att få allt klart och är så stolta att vi nu är vidare till internationella finalen, men framförallt att vi fått vara med och kunnat komma så långt med vår lösning, säger Alvaro Soria-Salinas, från vinnande laget Gasltu.

Vinnarna har under 24 timmar jobbat med utmaningar baserade på patent, programvara, data eller rymdinfrastruktur. De får nu åka ner till Toulouse där finalen sker 27 juni. Den som vinner finalen får förutom äran, uppleva tyngdlöshet med AirzeroG A310. Andra vinster är pilotträning i en Airbus 320 simulator, tillgång till de bästa satellitdata med jordobservationer till ett värde av 1 miljon kronor.

- Vi är riktigt glada att vi fått chans att köra ActinSpace här i Luleå. Det är grymt imponerade att se de nya affärsidéer som teamen jobbat fram. Nu vet vi att det fungerar och ser fram emot nästa ActinSpace, som vi tror kan bli ännu större här i Sverige, säger Kristina Öhman, projektledare för ActinSpace Sweden.

Det är första gången det världsomspännande eventet, ActInSpace®, arrangeras i Sverige med Arctic Business Incubator i Luleå som värd. ESA BIC Sweden, Rymdstyrelsen, Boden Business Park och Luleå Science Park har varit med och supportat eventet som förutom i Sverige pågått samtidigt i fem kontinenter, 40 länder och över 70 städer.

- Väldigt kul att vi fick medverka. Det här är ett spännande event. Ett bra sätt att ta tillvara innovativa idéer och lösningar som kan vara baserade på teknik framtagen för rymden som förhoppningsvis också kan bli nya företag, säger Björn Lovén, medverkande expert från Rymdstyrelsen.

ActInSpace initierades av den franska rymdorganisationen (CNES), maj 2014, som förenar över 70 städer i 5 kontinenter. ActInSpace stöds av ESA och ESA Business Incubation Center´s nätverk. Utmaningar har tagits fram av rymdorganisationen CNES, ESA, Airbus och andra partners. www.actinspace.org.

ABI är Sveriges Nordligaste företagsinkubator som operativt hjälper företagare att skapa tillväxt och värde i sina företag. Verksamheten ägs av LTU holding, Norrlandsfonden, Region Norrbotten, Luleå- och Skellefteå kommun och finansieras utöver ägarna av Vinnova och Framtidsbanken. Rymdinkubatorn ESA BIC Sweden leds av Arctic Business Incubator tillsammans med Uppsala Innovation Centre och Innovatum i Trollhättan. ABI stöttar idag 30 medlemsföretag och har ett flertal i startgroparna. Gilla oss på Facebook