2020-11-03 15:06Pressmeddelande

Tre startups säkrar 5 MSEK för att utveckla sina speltjänster

Conny Reidefors, senior affärsrådgivare vid Arctic Business Incubator, och Daniel Wallgren, vd Lazer Wolf Studios.Conny Reidefors, senior affärsrådgivare vid Arctic Business Incubator, och Daniel Wallgren, vd Lazer Wolf Studios.

Arctic Ventures, Norrlands mest aktiva affärsängelbolag, investerar i tre innovativa spelstartups från Norr- och Västerbotten.
Lazer Wolf Studios och Grand Pike, båda Skellefteåbaserade, får tillsammans med RDY Arena från Luleå fem miljoner kronor i finansiering av Arctic Ventures med befintliga och nya delägare.

– Vi är otroligt glada att vi trots dessa oroliga tider nu har resurser i form av finansiering och kompetens genom Tromb för att ta vårt bolag vidare till nästa nivå, säger Daniel Wallström, vd Lazer Wolf Studios.

Gemensamt för de tre bolagen är att de kombinerar spelidéer med unik teknisk innovation och utveckling, något som ger affärer med nya spel, produkter och tjänster till både spelare och spelutvecklare. De är alla tre startade i och drivs från Norr- och Västerbotten.

– Spelindustrin utvecklas starkt i vår region tack vare de duktiga personer som både jobbar och utbildas här. Branschen fortsätter växa i pandemin då den är digital från start, så vi ser spännande möjligheter framför oss, säger Conny Reidefors, senior affärsrådgivare vid Arctic Business Incubator i Skellefteå.

De tre spelrelaterade bolagen är just nu inne i intensiva och utvecklande faser.

Lazer Wolf Studios AB har som vision att kombinera traditionella brädspel med AR/VR i en digitalt förstärkt upplevelse. Tack vare finansieringen kommer det att etableras ett tätare samarbete med Tromb Spin AB runt spelplattformen.

Grand Pike AB har inom kort sitt första real time strategy-spel, Spelldust, redo för lansering. Finansieringen innebär möjlighet att fortsätta expandera studion.

RDY Arena AB utvecklar och driver en e-sporttjänst där spelare kan skapa och delta i tävlingar på anpassad nivå inom DOTA2, vilket innebär att spelarna matchas mot likvärdiga utövare. Med denna finansiering kommer RDY Arena vidareutvecklas för fler spel.

För mer information om respektive bolag, se och kontakta:

Lazer Wolf Studios AB, Skellefteå
Daniel Wallström, vd
daniel.wallstrom@lazerwolfstudios.com | +46-(0)70-689 77 58

Grand Pike AB, Skellefteå
Daniel Öhgren, vd
daniel.ohgren@grandpike.com |+46-(0)73-064 70 64

RDY Arena AB, Luleå
Jonathan Henriksson, vd
jonathan@rdyarena.com | +46-(0)70-527 29 58

Om Arctic Ventures Ett AB
Arctic Ventures är idag Norrlands mest aktiva affärsängelbolag som sedan starten 2018 genomfört över 25 investeringar i startups. Arctic Ventures ägs av 22 privata affärsänglar och Saminvest och förvaltas av Arctic Business Incubator. Arctic Ventures investerar direkt i de startups som antas till Arctic Business Incubator.

Arctic Business hjälper entreprenörer utveckla extraordinära idéer med växande affärer nationellt och internationellt från norra Sverige. Sedan 2005 har Arctic Business jobbat med över 120 bolag som idag värderas till över 2 miljarder kronor och finns idag med personal i Luleå, Piteå och Skellefteå på respektive science park. Verksamheten ägs av LTU Holding, Norrlandsfonden, Region Norrbotten, Luleå Kommun och Skellefteå Industrihus AB.