2012-05-08 14:39Pressmeddelande

Två ABI företag till Venture cups regionfinal

Av 138 tävlingsbidrag från Norra regionen till Venture Cups affärsplanstävling har två ABI företag gått vidare till regionfinalen där tio nominerade deltar. Från ABI kommer Åke Sandorf med Book-P samt Ulf Skogkvist och Christer Falegren med Taksystem. Regionfinalen äger rum den 10 maj på Stadshuset i Sundsvall tre vinnare går vidare till den slutliga Sverigefinalen i juni.

Åke Sandorf har inkubatorföretaget Book-P som varit med i ABI sen drygt ett år tillbaka. BOOK-P.com är en molntjänst som gör storstadens p-platser bokningsbara i mobilen och datorn. Bilföraren på väg till ett möte kan se stadens lediga p-platser och boka dem i förväg och få närmaste färdväg till p-platsen. BOOK-P registrerar när bilen parkeras och p-tiden börjar registreras. När sedan bilen lämnar p-platsen kommer en förfrågan om bilisten vill betala avgiften via mobilen, kort eller faktura.

Ulf och Christer kom med sin idé Taksystem till ABI:s förinkubator för ca ett år sen. Det läggs ca 50 000 tak i Sverige varje år. Att arbeta med att lägga tak är ett farligt och kostsamt arbete. Det kräver många takläggare och går inte att bedriva under alla väderlekar. Med vår patenterade uppfinning kommer arbetet att bli säkrare, kostnadseffektivare och ergonomin förbättras avsevärt för takläggaren. Säkrare, snabbare och effektivare är vårt motto.

ABI har genom åren haft flera medlemmar som deltagit i Venture Cups tävlingar, Taxijakt, Pizza.nu, Absilion och Cellfab för att nämna några. Cellfab vann förra årets regionfinal i Norr och kom på andra plats i Sverigefinalen.
- Att delta i Venture Cup och den här typen av tävlingar ser vi som positivt och utvecklande. Det är roligt att se att antalet tävlingsbidrag ökat kraftigt senaste året vilket vi också ser på inflödet av idéer till ABI, säger Jan Wicén vd ABI.

Läs mer om tävlingen och de nominerade ›

ABI är Sveriges Nordligaste företagsinkubator som operativt hjälper företagare att skapa tillväxt och värde i sina företag. Verksamheten ägs av LTU holding, Norrlandsfonden, Längmanska företagarfonden, Luleå- och Skellefteå kommun och finansieras utöver ägarna av Innovationsbron Sverige. ABI stöttar idag 13 medlemsföretag och har dussinet i startgroparna.