2021-04-01 13:00Pressmeddelande

Två Arctic Business-innovatörer får ÅForsk Entreprenörsstipendium 2021

Porträtt av Morgan Drysdale och Matija Milenovic bredvid varandra.Morgan Drysdale, SkyAlert, och Matija Milenovic, porkchop.

Morgan Drysdale, SkyAlert, och Matija Milenovic, porkchop, har utsetts till två av "Sveriges tio nya superentreprenörer 2021" av ÅForsk och Swedish Incubators & Science Parks. De får 200 000 SEK var för att fortsätta utveckla sina affärsidéer.

– Jag kunde inte tro att det var sant när jag fick nyheten, det här är en fantastisk uppmuntran till mig och mina kollegor. Ett stort tack till alla som har stöttat oss, inklusive det underbara teamet på Arctic Business! säger Morgan Drysdale, vd SkyAlert.

Både SkyAlert och porkchop är antagna till Arctic Business Incubator och verksamma i Kiruna. Porkchop är också med i det svenska rymdinkubatorprogrammet ESA BIC Sweden som Arctic Business leder på uppdrag av European Space Agency och Rymdstyrelsen i samarbete med Uppsala Innovation Centre och Innovatum. Programmet medfinansieras av Vinnova.

– Jag är verkligen glad över att få den här utmärkelsen! Det känns fantastiskt att vi på porkchop får vårt arbete erkänt och ges möjlighet att visa hela Sverige vad vi jobbar med, säger Matija Milenovic, vd porkchop.

Intresset för att söka ÅForsk Entreprenörsstipendium har ökat med 90% de senaste två åren och idag anses utmärkelsen som en av Sveriges finaste att erhålla.

– Vi är otroligt stolta över detta erkännande från ÅForsk och SISP till två av våra hårt arbetande startups och deras spännande idéer, säger Jens Lundström, vd Arctic Business.

Stipendieutdelningen sker i samband med Sveriges Innovationsriksdag som sänds digitalt från Skellefteå den 20-21 april 2021.

Läs mer och se alla stipendiater.

Morgan Drysdale Luleå tekniska universitet, Arctic Business Incubator
Affärsidé: SkySense – En teknik som automatiserar detektering, lokalisering och kvantifiering av metanläckage genom en kombination av sensorer och maskininlärning AI, till syfte att minska utsläppen från produktion, transport och distribution av naturgas och biogas från naturgasindustrin. Metoden kan ersätta manuella inspektionstekniker som kostar 300 miljoner euro varje år till en bråkdel av kostnaden.

Matija Milenovic KTH, Rymdinkubatorn ESA BIC Sweden, Arctic Business Incubator
Affärsidé: Porkchop X – Ett elektriskt framdrivningssystem för nanosatelliten PocketQube. Tekniska utmaningar vid byggandet av nanosatelliter är oftast brist på tillräcklig kraftlagring eller utrymme för ett framdrivningssystem. Lösningen Porkchop X är ett osynligt framdrivningssystem som passar in i satellitens strukturella ram och ersätter befintliga strukturramar inuti satelliten och tar ingen extra volym. Detta resulterar i stora kostnadsbesparingar, eftersom satelliterna nu kan bära högre lastkapacitet och under en längre tid.

Arctic Business hjälper entreprenörer utveckla extraordinära idéer med växande affärer nationellt och internationellt från norra Sverige. Sedan 2005 har Arctic Business jobbat med över 150 bolag som idag värderas till över två miljarder kronor. Vi finns idag med personal på respektive science park i Luleå, Piteå och Skellefteå. Verksamheten ägs av LTU Holding, Norrlandsfonden, Region Norrbotten, Luleå kommun, Skellefteå Industrihus AB och Piteå kommun.