2023-10-24 09:25Pressmeddelande

Videung - Revolution av sömn och hållbarhet

Mia Wallmark Nyström, Rådgivare Arctic Business och Patrik Sandhu Wilén, Videung.Mia Wallmark Nyström, Rådgivare Arctic Business och Patrik Sandhu Wilén, Videung.

Skellefteåbolaget Videung har tagit sig an uppdraget att förändra hur vi ser på sömn och hållbarhet. Med deras banbrytande modulära sängsystem har de inte bara skapat en svävande känsla, utan även öppnat upp för en cirkulär livsstil. Videung är ett av de fem bolag som har antagits till Arctic Business tvååriga inkubatorprogram i höst.

"Vi gör en modulär säng som förutom sin unika svävande känsla ger möjlighet till ett cirkulärt levnadssätt," säger grundaren Patrik Sandhu Wilén passionerat. "Vi vänder oss alltid till naturen först och integrerar den senaste tekniken när det behövs. Det är ingen på marknaden som gör det vi gör, och det är på många sätt väldigt synd. Förhoppningsvis kan vi inspirera fler att tänka om och omfamna hållbara alternativ."

Valet av Arctic Business Incubatorprogram visar på Videungs engagemang för framtid och tillväxt. "Vi träffade Mia på ett event och insåg snabbt att Arctic Business hade den kunskapen samt är mycket praktiskt inriktade när det gäller att stötta de bolag de tar under sina vingar," säger Wilén och ler.

För Videung är framtiden full av spännande möjligheter. "Vi utvecklar nu vår nya handelsplats och en pilotserie är beställd för cirka 20 lyckliga sovare med hållbarhet som hjärtefråga," avslöjar Wilén entusiastiskt. "Sedan kommer ju vår nylansering som fortfarande är lite hemlig, men den kommer definitivt att revolutionera hur folk ser på sömn och möbler."

Mia Wallmark Nylund, rådgivare på Arctic Business, kommenterar Videungs resa: "Videung är ett fantastiskt exempel på hur innovation och hållbarhet kan gå hand i hand. Deras modulära sängsystem är inte bara banbrytande inom teknik och design, det representerar också en framtid där hållbarhet är en central del av vår vardag. Vi på Arctic Business är stolta över att stödja Videung i deras vision och ser fram emot att se dem förändra sömnindustrin."

"Om tre år ser vi Videung som en pionjär inom hållbar sömn och välbefinnande," säger Wilén bestämt. "Vi strävar efter att påverka inte bara vår egen bransch utan hela marknaden. Vår vision är att vårt cirkulära synsätt kring sömn blir normen och att vi är etablerade i flera europeiska städer. Vi vill erbjuda en miljövänlig, hållbar lösning för sömnproblem och samtidigt främja välbefinnandet hos våra kunder."

Vilka utmaningar står ni inför på vägen?

"Att kunna erbjuda kvalitetssängar som människor kan testa hemma i lugn och ro är en av våra utmaningar. Dessutom handlar det om att bryta vanemönster. Vi är alla vanedjur, och att förändra vanor är alltid en utmaning. Men vi är redo för det och ser fram emot varje hinder på vår resa mot en hållbar framtid,"säger Patrik Sandhu Wilén.

Antagna till inkubatorprogrammet hösten 2023
CareifAI Sweden AB
- utvecklar AI-baserade verktyg för snabb, tillförlitlig och tillgänglig utredning av ADHD, en tjänst som ger privatpersoner alternativ till de ofta långa väntetiderna inom det offentliga vårdsystemet.

Pileus Scandinavia AB - erbjuder vindkraftsindustrin en lösning för prognostisering och detektering av isbildning. Arbetar idag nära två av nordens största ägare av vindkraftparker.

SSAC - har utvecklat en prototyp för en bipolär platta för bränslecellssystem, som kan mer än halvera kostnaden jämfört med konventionella tillverkningsmetoder. SSAC:s uppdrag är att hjälpa till att möjliggöra övergången till ett CO2-neutralt samhälle genom att avsevärt sänka kostnaden för en av de viktigaste komponenterna i ett bränslecellssystem.

Videung AB - erbjuder ett banbrytande sängkoncept som kombinerar avancerad komfort med miljömedvetenhet.  Konceptet bygger på en innovativ affärsmodell, distributionslösning och helt onlinebaserad närvaro.

Lotus Field Analytics AB - tillhandahåller sentimentanalys i realtid av aktier, företag och industrier, driven av generativ AI-teknik, baserad på modeller som har tränats på riktiga finansiella nyhetsdata i flera år.

Arctic Business hjälper entreprenörer utveckla extraordinära idéer med växande affärer nationellt och internationellt från norra Sverige. Sedan 2005 har Arctic Business jobbat med över 180 bolag som idag värderas till över två miljarder kronor. Vi finns idag med personal i Luleå, Piteå och Skellefteå på respektive science park. Verksamheten ägs av LTU Holding, Norrlandsfonden, Region Norrbotten, Luleå kommun, Skellefteå Industrihus AB och Piteå kommun.

Emma Hansson
Head of Incubator & Sr Business Advisor