2022-02-16 06:30Pressmeddelande

Arctic Business inleder jakten på årets Northern Spinoff-idéer

Göran Carlson, Sr. Business Advisor Arctic Business och ansvarig för projektet Northern Spinoff. Foto: Viveka Österman.Göran Carlson, Sr. Business Advisor Arctic Business och ansvarig för projektet Northern Spinoff. Foto: Viveka Österman.

Arctic Business startade Northern Spinoff tillsammans med LTU Business för att hjälpa företag i norr att ta vara på affärsidéer utanför deras huvudsakliga verksamhet. Nu påbörjas sökandet efter 2022 års deltagare där tolv affärsidéer väljs ut för att få en marknadsvalidering värd 200 000 kronor.

– Det finns en otrolig innovationskraft och idérikedom bland företagen i norra Sverige. Med Northern Spinoff utforskar vi potentialen i spännande affärsidéer och om de faktiskt har ett reellt värde för den tilltänkta marknaden, för att stödja genomförandet och bidra till fler framgångsrika företag i länet, säger Göran Carlson, Sr. Business Advisor på Arctic Business.

Northern Spinoff är ett EU-projekt där Arctic Business, LTU Business och Region Norrbotten samarbetar för att främja innovation i norra Sverige. Varje år väljer Arctic Business tolv affärsidéer från företag eller entreprenörer till Northern Spinoff för att undersöka potentialen i affärsidéerna. Arbetet genomförs tillsammans med studenter från Luleå tekniska universitet som utgår från LTU Business erkända metod Innovation Due Diligence.

– Den stora utmaningen är inte alltid att komma på själva idén, utan att förverkliga den. När en affärsidé faller mellan stolarna går en möjlig källa till nya intäkter och arbetstillfällen till spillo. Det har vi nu en möjlighet att ändra på. Hittills har vi genom Northern Spinoff validerat tolv affärsidéer, varav två har gått vidare till att bli egna självförsörjande företag, förklarar Göran Carlson.

Ansökan till Northern Spinoff har nu öppnat och urvalsprocessen pågår fram till sista april. Arctic Business uppmuntrar länets entreprenörer och innovatörer att skicka in sina affärsidéer för att ge sig själva en språngbräda till fler blomstrande verksamheter.

– Ett företag har i regel begränsat med tid och resurser för affärsidéer som på ett eller annat sätt avviker från den dagliga verksamheten. Med Northern Spinoff tar vi fullt ansvar för att under 2-4 månaders tid utvärdera och validera ett företags idé. Som upphovsman får du insikter om marknadens behov av din idé samt hur den kan realiseras och utvecklas, avslutar Göran Carlson.

Om Northern Spinoff
Northern Spinoff är ett projekt initierat av Arctic Business i samarbete med LTU Business. Det finansieras av Region Norrbotten och Europeiska regionala utvecklingsfonden. Antagna företag betalar en startavgift på 10 000 kronor för att få en valideringsprocess motsvarande ett värde av 200 000 kr. Ansökan görs via Göran Carlson hos Arctic Business.

Läs mer om Northern Spinoff och ansök här

Arctic Business hjälper entreprenörer utveckla extraordinära idéer med växande affärer nationellt och internationellt från norra Sverige. Sedan 2005 har Arctic Business jobbat med över 170 bolag som idag värderas till över två miljarder kronor. Vi finns med personal i Luleå, Piteå och Skellefteå på respektive science park. Verksamheten ägs av LTU Holding, Norrlandsfonden, Region Norrbotten, Luleå kommun, Skellefteå Industrihus AB och Piteå kommun.