2020-11-09 08:47Pressmeddelande

Arctic Ventures Två ska investera i Norrbottens och Västerbottens bästa startups

Jens Lundström, vd Arctic Business och Peder Hasslev, vd Saminvest.Jens Lundström, vd Arctic Business och Peder Hasslev, vd Saminvest.

Nu startar ängelinvesteringsbolaget Arctic Ventures Två som har säkrat elva miljoner kronor för att investera i teknikbaserade startups i Norr- och Västerbotten under perioden 2020 till 2022. Aktiebolaget förvaltas av Arctic Business Incubator och delägs av 34 affärsänglar och Saminvest.

– Vi har otroligt bra tech-startups här i norr som spänner från rymd till gruva. Nu har vi samlat affärsänglar från hela Sverige som vill vara med och utveckla dessa, säger Jens Lundström, vd Arctic Business Incubator.

Arctic Ventures Två kommer att investera i de startups som söker och antas till Arctic Business Incubator de kommande två åren. Dessa investeringar utgör ofta bolagens första externa finansiering som möjliggör arbete med kunder, vidareutveckling av lösningar och uppbyggnad av team.

– För oss är det viktigt att öka tillgången till kapital för startups i tidiga faser över hela Sverige. Vi vill gärna fortsätta investera och samarbeta efter de positiva resultaten som vi har sett i den första generationen ängelinvesteringsbolag Arctic Ventures Ett, säger Peder Hasslev, vd Saminvest.

Utöver att investera i Arctic Ventures Två har Saminvest även utfäst upp till 16 miljoner kronor för att följdinvestera tillsammans med utvalda affärsänglar i Arctic Ventures Tvås kommande portföljbolag.

Arctic Business Incubator blev i somras utvald som en av Sveriges bästa inkubatorer av Vinnova, som fortsätter satsa finansiering till verksamheten under 2021-2024.

Om Arctic Ventures Ett AB & Arctic Ventures Två AB
Arctic Ventures Två AB tar vid efter Arctic Ventures Ett AB, startat 2018 ur ett samarbete mellan Arctic Business Incubator, StingMINC och Saminvest som alla etablerat liknande affärsängelprogram. Under 2019 och 2020 investerade Arctic Ventures Ett 14 miljoner kronor i 26 bolag, som sedan växt och attraherat ytterligare 45 miljoner kronor i finansiering. Arctic Ventures Ett har under dessa år varit Norrlands mest aktiva ängelinvesteringsbolag.

Om Saminvest
Saminvest är ett statligt riskkapitalbolag som investerar indirekt och tillsammans med privat kapital. Saminvest arbetar aktivt för etableringen av nya affärsängelprogram och venture capital-fonder för att utveckla den svenska riskkapitalmarknaden och indirekt stötta innovativa och snabbväxande företag. Insatserna ska leda till att det svenska näringslivet utvecklas och förnyas.

Peder Hasslev
, VD
peder.hasslev@saminvest.se

Arctic Business hjälper entreprenörer utveckla extraordinära idéer med växande affärer nationellt och internationellt från norra Sverige. Sedan 2005 har Arctic Business jobbat med över 120 bolag som idag värderas till över 2 miljarder kronor och finns idag med personal i Luleå, Piteå och Skellefteå. Verksamheten ägs av LTU Holding, Norrlandsfonden, Region Norrbotten, Luleå kommun och Skellefteå Industrihus AB.