2021-06-11 08:43Pressmeddelande

Noah tillgängliggör närproducerad mat – tar in tre miljoner kronor

Linda Viljeros, Malin Winsa och Staffan Ruuth, tre av personerna bakom Noah, utomhus med skog bakom sig. Linda Viljeros, grundare Noah, Malin Winsa, vd Noah, och investeraren Staffan Ruuth vill revolutionera marknaden för närproducerat.

Fyra investerare går in med totalt tre miljoner kronor i startupen Noah, som precis lanserat sin digitala marknadsplats där konsumenter kan köpa närproducerad mat direkt från källan.

– Det är mycket roligt att vara med och utveckla Noah, en tjänst som gör det lätt att handla lokal mat och gynna lokala producenter. Det finns redan ett stort intresse hos konsumenter och producenter, säger Staffan Ruuth, erfaren affärsängel.

De tre andra investerarna är Tobias Andersson, grundare av mobilspelbolaget Turborilla, Thomas Lindgren, som jobbat i svensk spelindustri i snart 20 år, och Jonas Svensson, vd och ägare av Franco Willier. Alla är involverade i en mängd startups och har stor erfarenhet av affärsutveckling och IT.

– Fantastiskt! Det är en sådan värdemätare att så erfarna investerare ansluter till vårt team. Deras kunskap och nätverk kommer vara ovärderliga när vi lanserar brett. Sverige har tappat många småskaliga livsmedelsproducenter på grund av dåliga marginaler, men nu ska det bli ändring på det, säger Malin Winsa, vd Noah.

Noah lanserade nyligen sin app Noah Lokal Mat för konsumenter i Boden och Luleå med producenter från hela Norrbotten. Inom kort kommer appen bli tillgänglig i Piteå och Skellefteå och därefter i resten av landet. Det nya kapitalet innebär att företaget kommer kunna anställa fler och öka sin marknadsföring.

– Jag ser fram emot att satsa framåt tillsammans med våra nya partners och se resultatet av att föra samman duktiga producenter med konsumenter. Det blir som förr då man möttes på marknaden, fast på ett nytt hållbart sätt, säger Linda Viljeros, medgrundare Noah.

Noah antogs till Arctic Business Incubator våren 2019 och har sedan dess tagit in över fem miljoner i kapital, bland annat genom Arctic Ventures, Norrlands mest aktiva affärsängelbolag där både Staffan Ruuth och Tobias Andersson ingår. Noah nådde nyligen regionfinalen i Venture Cup STARTUP 2021.

Om Noah
Noah är en ny marknadsplats där konsumenter kan köpa närproducerad mat i en app. Producenten får behålla en större del av värdet av sina produkter samtidigt som de når en bredare marknad och får ett automatiserat flöde med produktutbud online, betalning och bokföring. Svensk Hemleverans hämtar och leverar varorna direkt till köparens dörr. Noah vill på ett miljövänligt sätt bidra till målet att Sverige ska bli mindre beroende av utländska matproducenter.
Noah Lokal Mat finns att ladda ned i App Store och Google Play

Läs mer om Noah

Kontakt Noah
Malin Winsa, vd
+46 (0)70 601 20 24
malin@noah-food.com

Arctic Business hjälper entreprenörer utveckla extraordinära idéer med växande affärer nationellt och internationellt från norra Sverige. Sedan 2005 har Arctic Business jobbat med över 150 bolag som idag värderas till över två miljarder kronor. Vi finns idag med personal i Luleå, Piteå och Skellefteå på respektive science park. Verksamheten ägs av LTU Holding, Norrlandsfonden, Region Norrbotten, Luleå Kommun, Skellefteå Industrihus AB och Piteå kommun.